Zdrowie · 10 czerwca 2021

Jak witamina C może Ci pomóc

Witamina C, znana również jako kwas L-askorbinowy, jest naturalną witaminą występującą w wielu produktach spożywczych i powszechnie sprzedawaną jako suplement diety. Jego stosowanie promuje zdrowe dziąsła, zęby, kości, zdrowie układu krążenia i utratę wagi. Witamina C jest najważniejsza dla zdrowia, gdy jest spożywana w umiarkowanych ilościach przez długi czas.

Podobnie jak wiele innych witamin, witaminę c można pozyskać poprzez dietę lub suplementację. Typowe źródła żywności to owoce, warzywa, mięso, produkty mleczne i wino. Zalecana dzienna porcja witaminy C to 400 jednostek międzynarodowych (UV) dziennie. Nie zaleca się przyjmowania witaminy c w dużych dawkach, ponieważ może powodować zatrucie witaminą a, które zagraża życiu.

Uważa się, że spożywanie witaminy C zapobiega próchnicy, zapobiegając tworzeniu się kryształów szczawianu wapnia. Witamina C wzmacnia i poprawia funkcję kości i zębów. Witamina ta ma również silne właściwości przeciwutleniające, które zapobiegają uszkodzeniom naczyń krwionośnych i wzmacniają układ odpornościowy. W rzeczywistości witamina c wzmacnia kości bardziej niż jakakolwiek inna witamina. Jednak wysokie spożycie witaminy C może powodować biegunkę i inne problemy żołądkowe wymagające pomocy medycznej. Przedawkowanie witaminy C może spowodować zatrucie kwasem askorbinowym, które wynika z nadmiernego tworzenia się kwasu w żołądku, powodującego poważne i bolesne objawy, takie jak wymioty i skurcze brzucha.

Jednym ze sposobów sprawdzenia niedoboru witaminy C jest monitorowanie dziennego spożycia białka, tłuszczu, węglowodanów, błonnika i soli. Jeśli tych elementów brakuje w Twojej diecie, powinieneś odpowiednio zwiększyć spożycie witaminy C. Ponadto coraz więcej badaczy uważa, że ​​witamina C ma działanie przeciwutleniające. Przeciwutleniacze przeciwdziałają uszkodzeniom powodowanym przez wolne rodniki, neutralizując szkodliwe jony tlenu, które tworzą się z wolnymi rodnikami. Wolne rodniki powstają w organizmie, gdy jesteśmy narażeni na czynniki środowiskowe, dym, zanieczyszczenia powietrza, światło ultrafioletowe i nadmierne spożycie alkoholu.

Kiedy spożywasz pokarmy bogate w witaminę C, możesz być narażony na toksyczność witaminy C. Toksyczność jest spowodowana wysokim spożyciem witaminy c. Na przykład u starszych pacjentów, którzy mają już zmniejszone wydalanie potasu przez nerki, wysokie spożycie witaminy C zwiększa ryzyko wchłaniania żelaza i hiperurykemii. Wysokie spożycie witaminy C zwiększa również ryzyko samoistnego krwotoku, krwawienia z treści żołądkowej i krwawienia z przełyku. U pacjentów przyjmujących nadmierną ilość witaminy C zgłaszano podwyższenie ciśnienia krwi i nieprawidłowe rytmy serca.

Trudno oszacować ilość witaminy C, jaką dziennie przyjmuje osoba o prawidłowej masie ciała. Na podstawie badań średnie dzienne spożycie witaminy c wynosi 0,15 mg. Jeśli jednak dana osoba spożywa duże ilości suplementów witaminy C, trudno jest oszacować, ile jest wchłaniane. Żywność zawierająca witaminę C może mieć mniej lub więcej witaminy C niż żywność o niskiej zawartości witaminy C. Ponadto witamina c może być tylko powoli trawiona.

Jeśli zażywasz witaminę C, możesz skorzystać z naturalnego suplementu witaminy C. Zalecana dzienna dawka witaminy C to 50 mg. Zaleca się jednak przyjmowanie witaminy C w umiarkowanych dawkach i przestrzeganie zalecanej dawki zgodnie z potrzebami organizmu. Na przykład kobietom w ciąży zaleca się przyjmowanie mniejszych dawek witaminy C, ponieważ te kobiety wymagają mniej witaminy C w swojej diecie. Dziecko nie powinno przekraczać maksymalnego dziennego zalecenia witaminy C.

Jeśli masz niski poziom witaminy C we krwi, możesz skorzystać z suplementu diety bogatego w witaminę C. Pokarmy bogate w witaminę C można spożywać z umiarem, jeśli nie cierpisz na niedobór witaminy C. Jeśli jednak masz niedobór żelaza, musisz przyjmować suplementy diety bogate w witaminę C. Niedobór żelaza jest związany z anemią i częściej występuje u dzieci. Jeśli jesteś dorosły, możesz osiągnąć dobry stan zdrowia, spożywając pokarmy bogate w żelazo.